KOŁŁĄTAJA 9-12

wiz. Grzegorz Kaczmarowskiprojektowi towarzyszy publikacja fundacji Jednostka Architektury
poprzednie

następne

Projekt renowacji tego zdegradowanego unikatu powojennej moderny wrocławskiej powstał w ramach programu Architektura Wrocław ESK 2016. To dopiero pierwszy krok. Liczymy, że nie pozostane na papierze, a miezkańcy nie poddadzą się podczas zmudnego procesu jego materializacji.

projekt pierwotny: Jadwiga Grabowska-Hawrylak, Edmund Frąckiewicz, Maria i Igor Tawryczewscy

projekt renowacji: Marta Mnich, Grzegorz Kaczmarowski

 

RENOWACJA SEGMENTU BLOKU PRZY PL. NANKIERA

fot. Krzysztof Smykfot. Patryk Kuszfot. Patryk Kuszfot. Krzysztof Smykfot. instagram.com/wroclaw_officialfot. Krzysztof Smykfot. Krzysztof Smyk
poprzednie

następne

Elewacje północnej pierzei zespołu Nowy Targ i bloku przy pl. Nankiera zostały zaporojektowane bardzo graficznie. Monochromatyczna kompozycja ogranicza się do białej loggii, gry planami montażu okien i skromnymi dekoracjami z czarnych płytek. Parter usługowy pokryty jest charakterystyczną dla tego okresu mozaiką z otoczaków. W strefie wejściowej do mieszkań przywracamy luksfery i dodajemy skrzynki pocztowe. Witryna kiosku nawiązuje do oryginalnych podziałów ślusarki w zespole.

autorzy projektu pierwotnego: Włodzimierz Czerechowski, Ryszard Natusiewicz, Anna i Jerzy Tarnawscy

autorzy renowacji:  Agnieszka Hałas, Grzegorz Kaczmarowski, Marta Mnich, Łukasz Wojciechowski

PARKING PRZY HALI STULECIA WROCŁAW 2014

fot. Krzysztof Smykfot. Krzysztof Smykfot. Krzysztof Smykfot. Krzysztof Smykfot. Krzysztof Smykfot. Krzysztof Smykfot. Krzysztof Smyk
poprzednie

następne

Części naziemne parkingu w minimalnym stopniu ingerują w zastany układ przestrzenny kompleksu Hali Stulecia, będąc jednocześnie kontynuacją charakteru budynku Regionalnego Centrum Turystyki Biznesowej.

Autorzy: VROA i CH+

ZESPÓŁ SZKOLNO-PRZEDSZKOLNY WE WROCŁAWIU KONKURS 1 NAGRODA 2014

poprzednie

następne

Z opinii jury: Projekt najlepiej z wszystkich rozwiązuje trzy najważniejsze zagadnienia, tzn. urbanistykę, funkcje oraz formę. Praca w sposób autorski i przekonujący odpowiada na zadane problemy związane z wielkością szkoły oraz ilością uczniów. Układ funkcjonalny bardzo klarowny, w sposób czysty i konsekwentny dzieli na strefy przedszkola, szkoły oraz sportu. Konstrukcja układu komunikacyjnego obsługi klas oparta o jednostronne korytarze kreuje strefy wypoczynku o wysokim poziomie funkcjonalnym i przestrzennym, oraz w prosty sposób rozładowuje zagęszczenie uczniów podczas przerw, co w tak dużej szkole jest ogromnym atutem. Zaproponowany układ umożliwia również podział dzieci na grupy wiekowe. Na uwagę zasługuje również ciekawie rozwiązany hol wejściowy. Przestronny, dobrze doświetlony czytelnie łączy dwie strefy wejściowe, wewnętrzne atrium, jadalnie oraz strefę biblioteki i świetlicy, dzięki wykorzystaniu układu antresolowego. Otwarty układ szatni w holu daje możliwość kontroli i bezpieczeństwa dla uczniów szkoły.

Autorzy: VROA (Marta Mnich, Łukasz Wojciechowski) i CH+ (Agnieszka Chrzanowska, Grzegorz Kaczmarowski, Mikołaj Smoleński, Aleksander Chamielec)

Fontanna na Placu Nowy Targ Wrocław Konkurs 2014

poprzednie

następne

Historia Nowego Targu obejmuje kilka stuleci – dlatego przywołujemy również czasy wcześniejsze, po których nie ma dziś żadnych materialnych śladów: w roku 1732 na placu stanął posąg Neptuna, symbol unii hanzeatyckiej. Ta rzeźba nie istnieje, po 1945 zmieniło się także jej otoczenie – dlatego zamiast dosłownej rekonstrukcji proponujemy odwołanie się do przeszłości w sposób symboliczny. Neptun wraca na plac w formie Trawy Neptuna (Posidonia Oceanica), najstarszej rośliny Morza Śródziemnego: ta trawa, podobnie jak tamta barokowa rzeźba, to też swego rodzaju import i nowy element w miejskim pejzażu Wrocławia. Świetliste akwaria, wypełnione intensywnie zielonymi roślinami ożywiają graficzną szachownicę: przez cały rok są jasnymi punktami żywej zieleni i błękitnej wody na placu, dobrze widocznymi zarówno z poziomu chodnika, jak i z okien pobliskich domów.

Autorzy: Karolina Freino, Marta Mnich, Agata Gabiś, Aleksander Chamielec (wizualizacje)

STREET ART MUZEUM PETERSBURG KONKURS 2 MIEJSCE 2013

zamknięte wystawy jako boksy rurociąg wyznacza ścieżkę przez muzeumwejście na chodnik podwieszony do starego rurociąguzawieszone elementy między ruinamirurociąg jest granicą między fabryką a płytą parkinguautostradowy zjazd z drogi szybkiego ruchu połączony z istn. stacją paliwrzut przyziemiaprzekrój - po lewej rurociągmakieta urbanistycznapudełka i mostki
poprzednie

następne

Poprzemysłowy teren przeznaczony na Muzeum Street Artu jest idealną scenerią dla tego typu funkcji, dlatego postanowiliśmy zachować ruiny budynków w stanie obecnym. Do wnętrza struktury wstawiono kostki pełniące funkcje obsługujące: kafejkę i biura oraz specjalne sale wystawiennicze. Główne wejście do kompleksu stanowi zachowana konstrukcja gazociągu, do którego podwieszono kładki piesze prowadzące do wnętrza budynków. Z zawieszonych na różnych wysokościach mostków można obserwować interwencje artystów i przestrzeń ruin ze zróżnicowanych perspektyw.

Autorzy: VROA (Marta Mnich, Łukasz Wojciechowski, Paweł Floryn) oraz Agnieszka Chrzanowska, Grzegorz Kaczmarowski, Aleksander Chamielec.

RENOWACJA PLACU GRUNWALDZKIEGO 2012

ul. Curie-Skłodowskiejwidok od strony Ronda Reaganaplatforma pieszawidok od ul. Polakaul. Nauczycielskaplatforma piesza
poprzednie

następne

Projekt renowacji Osiedla Plac Grunwaldzki zachowuje wszelkie niepodważalne wartości architektoniczne, artystyczne i społeczne oryginalnej realizacji autorstwa Jadwigi Grabowskiej-Hawrylak. Celem renowacji jest poprawa funkcjonowania określonych elementów założenia. Potrzeba ta wynika z nowych wymogów funkcjonalnych, niemożliwych do przewidzenia lub zrealizowania w latach 70. XX w. W projekcie uwzględniono pierwotne założenia autorskie, wykorzystując je konsekwentnie przy rozbudowie założenia.

Autorka oryginalnego projektu (1968-78): Jadwiga Grabowska-Hawrylak

Autorzy koncepcji renowacji: Marta Mnich, Marek Lamber, Natalia Rowińska, Łukasz Wojciechowski, Agnieszka Hałas; konsultacja: Jadwiga Grabowska-Hawrylak, Andreas Wolf.

Muzeum Współczesne Wrocław projekt 2010 ukończony 2011

poprzednie

następne

Projekt dla Muzeum Współczesnego Wrocławia zakłada wydobycie najistotniejszych cech unikalnego cylindrycznego budynku z 1942 roku (arch. Richard Konwiarz) poprzez zachowanie jego struktury i podkreślenie jej detalami wykończenia wnętrza. Klaustrofobiczny charakter przestrzeni publicznych jest zminimalizowany dzięki wyburzeniu rytmicznie rozmieszczonych otworów drzwiowych, które były zrealizowane oryginalnie, ale zostały zamurowane. Dodatkowe połączenia przestrzenne to otwory po wtórnym szybie dźwigu towarowego i dwukondygnacyjna pustka na poziomie ekspozycji. Na dachu powstanie cylindryczna obudowa trzonu, która pomieści kafejkę z tarasem.

Nominacja do Nagrody im. Miesa van der Rohe 2013

I Nagroda w konkursie Przyjazna Przestrzeń Publiczna Dofa 2012 

Wyróżnienie Nagrody Roku SARP 2011

I nagroda w kat. stare i nowe Świat Architektury - Polska Architektura 2011

Autorzy: VROA CH+ (Agnieszka Chrzanowska, Marta Mnich, Łukasz Wojciechowski, Wojtek Chrzanowski, Grzegorz Kaczmarowski, Agata Kurto, Magda Szwajcowska, Karolina Wrzosowska)

centrum konfrencyjne wrocław konkurs 2007 ukończony 2010

narożnik sali wielofunkcyjnejwidok od strony Hali Stuleciapołączenie z Halą Stuleciataras na dachu części istniejącej - donice na różewidok od strony pergolilada i szatniefoyer w części zabytkowejlada i szatnierestauracja w części zabytkowej z barem w tlerestauracja w części zabytkowejwidok z sali wielofunkcyjnej na pergolęwidok na pawilon 4 kopół Hansa Poelzigasala wielofunkcyjna audytorium we wschodnim skrzydleaudytorium we wschodnim skrzydletoaletyprzełożenie modernistycznych założeń oryginalnego projektuwidok ogólny - makietaprzekrój z elementami instalacji i zapleczem technicznym
poprzednie

następne

Budynek Restauracji Tarasowej jest integralną częścią pergoli zaprojektowanej przez Hansa Poelziga. Cały kompleks został zrealizowany w 1913 roku jako część Terenów Wystawowych we Wrocławiu. Restauracja została zaprojektowana przez Maksa Berga jako pawilon na pompatyczną Wystawę Stulecia. Podczas II Wojny Światowej budynek spłonął, pozostała jedynie szkieletowa konstrukcja. Następnie obiekt przebudowano z okazji Wystawy Ziem Odzyskanych, dodając kondygnację biurową i przeznaczając piwnicę na warsztaty i magazyny. Rozpoczęta w 2009 - poprzedzona konkursem ocenionym przez międzynarodowe jury - inwestycja polega na przywróceniu obiektowi funkcji restauracji obsługującej teren pergoli i dodanie pomieszczeń konferencyjnych. Nowa kubatura została zminimalizowana celem zachowania unikalnego charakteru otoczenia i perspektyw otwierających się na Halę Stulecia i Pawilon Czterech Kopuł. Symetryczne względem osi założenia skrzydła są blisko dwa razy mniejsze od pierwotnych założeń planu miejscowego. Wnętrze wielofunkcyjnego obiektu otwiera się na pergolę poprzez całkowite przeszklenie północnej ściany. Główne elementy organizacji przestrzeni są wyróżnione kolorem pobranym z jesiennych liści bluszczu porastającego kolumnadę.

I nagroda Piękny Wrocław 2011

II nagroda Przyjazna Przestrzeń Publiczna 2011

Nominacja do Ecola Award 2010

Backstage Architecture 2012 - XIII Biennale Architektury w Wenecji

Autorzy: VROA CH+ (Agnieszka Chrzanowska, Marta Mnich, Łukasz Wojciechowski, Wojtek Chrzanowski, Współpraca: Andrzej Chrzanowski, Julek Erdman, Grzegorz Kaczmarowski, Danuta Katarasińska, Agata Kurto, Natalia Rowińska, Sebastian Stanisławski)

PARK TECHNOLOGICZNY W OPOLU KONKURS 2012

poprzednie

następne

Budynek rozrasta się etapami tworząc meander. Ze względu na niski budżet obiekt jest parterowy, wykończony typowymi przemysłowymi materiałami. Pozwala to na wykorzystanie niemałej podmiejskiej działki i umożliwienie pracownikom biurowym użytkowanie terenu w celach rekreacyjnych. Ta różnica między działką miejską a podmijeską stała się główym załozeniem projektu.

Autorzy: +48 Wrocław (Szymon Brzezowski, Natalia Rowińska), VROA (Agnieszka Hałas, Łukasz Wojciechowski)